E-commerce se podílí na maloobchodu 17 % – držíte tempo?
E-commerce v dnešní době už nepředstavuje nic nového pod sluncem. O vstupu do světa e-commerce dnes usilují i konzervativní firmy. Důvod je prostý. Mít kamenný obchod je základ, ale s online prostředím se vám otevírají nové možnosti. Rostoucí důležitost online prodeje potvrzují i data Asociace pro elektronickou komerci.
Podíl e-commerce na českém maloobchodu: v roce 2005 1,6 %, v roce 2021 17 %
Jak je na tom český e-commerce? K dispozici máme data z loňského roku. Podíl e-commerce na tuzemském maloobchodu dosáhl v roce 2021 na 17 %. A to je vysoké číslo. Vloni trhaly online obchody rekordy. Dle dat Heureka.cz a APEK se obraty v online retailu vyšplhaly k 223 miliardám českých korun. Čísla sama o sobě možná nemusí tolik prozradit. Proto výkonný ředitel APEK Jan Vetyška nabízí statistiky ke srovnání. V roce 2005 představoval podíl e-commerce na českém maloobchodě pouhých 1,6 %. Obrat v roce 2021 vzrostl oproti obratu v roce 2020 o 14 %, což je obrovský úspěch českých e-shopů.
Zatímco před dobou pandemie a před krizí související s válečným konfliktem některé firmy o vstupu do e-commerce ani neuvažovaly, dnes je to naopak. A ruku na srdce – mnozí bychom si dříve ani nepředstavili, že by tyto firmy mohly mít e-shop. Dnes je ale běžné, že svůj e-shop a přední příčky ve vyhledávačích chtějí mít například i stavební firmy, které dříve obchodovaly zejména přes síť velkoodběratelů.
Zákazníci preferují nakupování online kvůli úspoře času i výhodnějším cenám
S e-shopem jdou firmy zákazníkům „na ruku“. Zákazníci si chválí úsporu času (dle 23,6 % respondentů studie APEK je to hlavní benefit), možnosti objednat si zboží kdykoliv a odkudkoliv, nechat si zboží doručit kamkoliv a samozřejmě stále panuje představa, že na e-shopech se dá nakoupit výhodněji než v kamenném obchodě. I když to někdy není pravda a některé zboží stojí stejně online jako na prodejně, tak nakupování online je spojeno s pozitivní zákaznickou zkušeností a s pohodlím.
Co s sebou nese digitalizace? Zvládnou ji firmy samy?
Digitalizace s sebou ale nese mnohá úskalí. To, co se doteď vedlo jen na papíře, musí přejít do elektronické podoby. Firma si musí zvykat na nové procesy. Přístup firem k založení e-shopu je v podstatě dvojí. Buď se ho přehnaně děsí, nebo si ho naopak představují „jako Hurvínek válku“.
Rozjezd e-shopu není přitom ani jednoduchý, ale není to ani „mission impossible“. Nicméně se vyplatí mít po boku zkušeného partnera – dodavatele IT řešení, který přechod firmy do digitální podoby ohlídá, pokud vy sami v e-commerce neumíte chodit. Pomůže vám stanovit cíle, vytyčit první krůčky i získat zpětnou vazbu prvních klientů. Mylnou představou mnohých je také to, že se změna děje ze dne na den. Naopak. Přechod k e-commerce je pozvolná evoluce. Je potřeba postupně zdigitalizovat všechny procesy a naučit zaměstnance vyměnit zaběhlé „offline“ návyky za ty, které korespondují s novou podobou obchodu.
S přechodem do e-commerce je třeba digitalizovat i sklad – pomůže elektronická evidence skladu
Zádrhel může vyvstat i ve skladu. Pokud je něco fyzicky na pobočce nebo ve skladu, je to pravděpodobně „skladem“ i na e-shopu. Co když se ale na jednom z míst zboží vyprodá? Elektronická evidence skladu pomůže propojit všechna prostředí vaší firmy a informaci o docházejícím nebo vyprodaném zboží vmžiku předá dál. Nikdo si tak nebude moct koupit to, co už není. Moderní skladová evidence se už nevede v excelových tabulkách nebo v knihách. Naopak. Elektronické vedení skladu je pružné, umožňuje flexibilně nakládat se zbožím a především vám dává kompletní přehled o vašem sortimentu.
Jsme E-LINKX, softwarový dodavatel pro vaši firmu. Náš tým profesionálních vývojářů vyvíjí firemní aplikace pro přepravu, sklad, logistiku, evidenci a inventuru. Jsme ale specialisté i na složitá řešení na míru. Pokud potřebujete specifickou aplikaci a na trhu ji nemůžete najít, jste na správné adrese. Naše customizované aplikace postavené na našem vlastním jádru vám pomohou uspět v moderním světě e-commerce.